تکامل تا تکامل

انسان همیشه به واسطه‌ى ساخت ابزار نسبت به موجودات زنده‌ی دیگه برترى خاصى داشته و این ساخت ابزارها در هر دوره‌ى تاریخى، پیشرفت برجسته‌اى در سطح کیفى رو شاهد بوده بطورى که در هر کدوم از این گذارهای افزایش سطح، نوع انجام کار تغییرى نداشته اما کیفیت، سرعت و سادگى بیشتر و بهتر شده و همواره یک عامل به عنوان شروع کننده این انقلاب سطح کیفى، دخیل بوده.

براى بررسى بیشتر با یک مثال شروع میکنم:
انسان در ابتدا با مواد موجود در اطراف خودش شروع به ساخت ابزارها کرد. با ذوب کردن فلز و قالب‌گیرى تونست با اشکال مختلف ابزارهای مناسبى بسازه. براى بریدن چوب، اره رو ساخت و با این ابزار سرعت و کیفیت بریدن چوب بسیار زیاد شد. در اینجا فلز به عنوان عامل اصلی این گذار افزایش سطح نسبت به استفاده از سنگ و تراش دادن اون بوده.

کشف بزرگ
دوره‌های گذار زیادی در تاریخ رخ داده اما من سعی میکنم اون قسمتی رو یادآوری کنم که به نتیجه متن نزدیکتره.
یکى از بزرگترین عوامل در گذارهاى تاریخ، کشف الکتریسیته بود. با استفاده از الکتریسیته به نوعى تمامى ابزار موجود تغییر کیفى داشتن و به نوعى هزاران کسب و کار جدید در هر حوزه اى اتفاق افتاد. از ساخت اره برقى تا مسواک برقى!

دوره کنونى
استفاده از الکتریسیته براى محاسبه و ذخیره اطلاعات موجب اختراع کامپیوتر شد که به خودى خودش، عامل اصلى انقلاب اخیر تکنولوژى بود. کامپیوترها، ابزارى به عنوان عامل اصلى گذار افزایش سطح کیفى ابزارهای دیگر شدند. در چند دهه اخیر شاهد ابزارهاى کامپیوترى زیادى بودیم که تاثیر چشم گیرى در زندگى همه‌ی ما داشتن. مثلا اره‌هاى برقى که با آپشن‌هاى خاص خودشون انواع اشکال هندسى رو برش میزنن.
یکى از بزرگترین دستاوردهای این انقلاب حذف نیروى انسانى به عنوان کننده‌ی کار بود. اکثر صنعت‌ها به سرعت شروع به جایگزینى ابزارهاى کامپیوترى با نیروى انسانى پرهزینه کردند و اکثر کسب و کارهاى قدیمى قابلیت طراحى مجدد در مدل جدید رو پیدا کردن.
اما این این جایگزینى کافى نبود.

دوره‌ی گذار کنونى
ابزارهای پیشرفته‌تر نیازمند انجام کارهاى هوشمندانه بودند تا بتونن جایگزینى کامل با نیروى انسانى داشته باشن. اینجوری انسان به خیال خودش می تونه به انجام کارهاى مهم‌ترى برسه. این نیاز موجب بوجود اومدن عامل اصلى گذار حال حاضر، یعنى هوش مصنوعى، شد. اما این عامل تفاوت برجسته‌اى با عوامل گذارهاى گذشته داره. در حقیقت بر خلاف تمامى گذارها، ماده، انرژى و کلا فیزیکى نیست، بلکه یک نرم افزار در حال اجرا بر روى یک سخت افزاره. هوش مصنوعى بر اساس الگوریتم ها و روش هاى یادگیرى ماشین با استفاده از خوراک اطلاعات، مى تونه دقیق‌تر تصمیم گیرى کنه. بنابراین واحد (Currency) جدید و ارزشمندى با نام اطلاعات با اهمیت بیشترى نسبت به گذشته شکل گرفته.

تبدیل، تغییر و انتقال
در هر کدوم از این دوره‌های گذار، علاوه بر بوجود اومدن کسب و کارهای جدیدی که بوجود میان، اکثر کسب و کارهای قدیمی قابل تبدیل به نوع جدید خودشون هستن که حتی در اکثر موارد اگر صاحب کسب و کارهای قدیمی این انتقال رو انجام ندن محکوم به مرگن. حالا میشه عوامل این گذارها رو پیشبینی کرد و کسب و کارهای جدید رو پدید آورد و یا فضا رو برای انتقال کسب و کارهای قدیمی به نوع جدید محیا کرد.

چرک‌نویس
انسان همیشه به دنبال پیدا کردن یک ضابطه و رابطه و تعریف تمامی قوانین بر اساس اون بوده. اما همین قوانین همیشه تکامل پیدا کردن و هیچ‌وقت به چیز دقیق قابل تعریف و ثابتی نرسیده و در نتیجه پیشرفت کنونی حاصل تجربه هزاران سال زندگی و انتقال این تجربه به نسل بعد بوده. حالا یکی از اندیشه‌ها به این سمت کشیده شده که به جای تعریف یک الگوریتم برای تصمیم‌گیری و انجام کارها، بتونه تجربیات (اطلاعات)‌ رو به ماشین منتقل کنه. درسته که گوگل مپ میتونه با استفاده از نقشه دقیق و فاصله جاده‌ها بهترین و سریع‌ترین راه رو محاسبه کنه و بهتون پیشنهاد بده اما بهترین پیشنهاد اونیه که موقعیت، سرعت،‌ مسافت و مسیر افراد (با گوشی‌های داخل جیبشون)‌ زیادی که هر روز طی میکنن رو تحلیل کنه و بر اساس فراوانی بهتون ارائه بده، یعنی انتقال تجربه. 

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *